Voordelen van een persoonlijke blog

Het bijhouden van een persoonlijke blog biedt heel wat voordelen. Vaak opent het zelfs deuren naar een nieuwe carrière. Wie een marketing- of communicatiegerelateerde studierichting heeft gedaan, krijgt dikwijls deze vraag op een sollicitatiegesprek: “heb je toevallig ook een blog?” Al wie ‘ja’ kan antwoorden, heeft mogelijk al een voorsprong op andere sollicitanten. En dit is lang niet het enige voordeel van een persoonlijke blog.

Direct feedback

Een traditionele auteur wacht soms maanden totdat er feedback komt op zijn uitgebrachte boek. Maar als blogger heb je het voordeel dat je in enkele muisklikken al ontdekt wat de lezers vinden. Ook al word je soms overgoten met bakken kritiek; andermans mening is van onschatbare waarde. Stel, je hebt een idee en je weet niet of het haalbaar is in uitvoering. Dan is het toch handig om te weten hoe kenners erover denken?

Als blogger kan je ook je geest verrijken met informatie over een heleboel onderwerpen. Of inspiratie opdoen via andere webpagina’s. Want denk eraan, als blogger deel je veel informatie met anderen. Maar het is minstens zo belangrijk om te kijken naar hoe anderen het aanpakken. Laat je inspireren en zoek naar soortgelijke blogs. Wissel informatie uit en vraag desnoods om advies aan "bekende" bloggers. Een bekend figuur in de Vlaamse blogwereld is blogster Kathryn, die zeer boeiend blogt over allerhande onderwerpen!

Uit jezelf langs je uitlaatklep

Moet je dan per se één of ander ambitieus doel hebben wanneer je een blog opstart? Helemaal niet. Ook bloggen ‘voor de lol’ of simpelweg voor jezelf is leuk! En nuttig op gebied van psychologische doeleinden. Soms kan een blog fungeren als uitlaatklep die alle emoties naar buiten laat. Als het om gevoelige informatie gaat, is het wel belangrijk dat je de persoonlijke instellingen van je webpagina aanpast. Het gaat nog altijd over het internet, de plaats waar er helaas nog misbruik wordt gemaakt van bepaalde zaken. Zowel tekstueel als visueel.

Trommel oude & nieuwe bekenden op

Onderschat nooit de kracht van mond-tot-mondreclame. Of zeg ik beter, "website-tot-websitereclame"? Want voor je het weet, bereikt je webpagina oude bekenden die je al lang niet meer hebt gehoord of gezien. En niet te vergeten: je leert ook nieuwe mensen kennen. En – zoals eerder gezegd – opent dat deuren. Bedenk dat in vele situaties het gaat over “wie je kent” in plaats van "wat je kent". Nog handiger is het als je beide te bieden hebt!